Foto af mand, der er tydeligt tynget af den konfliktsituation, som han står i med de kollegaer, der sidder i baggrunden

De fem konfliktstile

At kende sin foretrukne konfliktstil er første skridt til en mere konstruktiv konflikthåndtering. Der er typisk en konfliktstil du særligt foretrækker og yderligere en, som du har præference for.
Indholdsfortegnelse

Dit valg af konfliktstil er ofte ubevidst og noget der sker automatisk, hvis du bliver presset og måske pludselig, uden varsel, lander midt i en konflikt.

Der findes fem konfliktstile. Læs om dem her og bliv klogere på din egen såvel som andres konfliktstil. Med en øget bevidsthed på egen og andres konfliktstil, øger du mulighederne for, at du kan håndtere konflikterne bedre.


Den kæmpende konfliktstil 

Den kæmpende konfliktstil kaldes indimellem også den konkurrerende stil. Den kæmpende er klar til at tvinge ønsker og krav igennem. Gerne på bekostning af andres interesser og behov. Den kæmpende handler ofte hurtigt og er ikke bange for at træffe upopulære beslutninger. Vedkommende står fast på sin ret og er s

om udgangspunkt ikke interesseret i at samarbejde, men vil have sine egne krav trumfet igennem.   Den kæmpende kan virke kontrollerende og er ofte utålmodig i dialogen. Han/hun er også tydelig i sin kommunikation og behov og forsvarer altid egne følelser og meninger.  

Gode råd til den kæmpende konfliktstil  

Det er godt at være kæmpende, hvis man er specialist på området, og man i sidste ende er ansvarlig for resultatet. Men vær opmærksom, når det kan betyde, at vigtige relationer kan gå i stykker, og når man som den kæmpende vil vinde, bare for at vinde.   En person med en kæmpende konfliktstil kan gå glip af vigtig feedback og gøre samarbejdet besværligt.


Den undvigende konfliktstil 

Den undvigende trækker sig og undgår konflikten for enhver pris. Det er ofte en diplomatisk form for undvigelse, der handler om at komme ud af alle situationer, der kan føre til konflikt. Den undvigende vil ofte prøve udsætte konfrontationen, fx ved at sige, at man lige skal tænke over det nogle dage.   Den undvigende lader gerne andre tage lederskabet, så man kan holde sig i baggrunden. Undvigelse kan være godt, hvis det handler om timing, fx at der er bedre chance for et godt resultat ved en midlertidig udsættelse. At alle parter når at køle lidt ned inden konflikten forsøges løst, kan også have sine fordele.  

Gode råd til den undvigende konfliktstil 

Den undvigende stil kan bruges til at udsætte konflikten for at købe tid, køle ned eller indsamle information. Her er der risiko for at vigtige beslutninger og afgørelser bliver truffet, mens den undvigende har trukket sig fra konflikten, eller hvis man har givet op og undveget for at slippe for ubehageligheder.   Undviger man konsekvent enhver konflikt kan det have betydning for venskaber og kollegiale relationer.


Den kompromissøgende konfliktstil

Her handler det om at ”få delt kagen præcis på midten” og man får slået en handel af. Det kan gå, når problemet ikke er så vigtigt eller, når der er stort tidspres. Det der er vigtigt for den kompromissøgende, er at finde en løsning alle kan leve med og acceptere i øjeblikket. Det er altså ikke den bedste løsning altid, men mere en ”hestehandlermetode”, hvor laveste fællesnævner ofte bliver målet og hvad man i situationen kan blive enige om. Det ender derfor ofte med ingen rigtig er tilfredse med resultatet. 

Gode råd til den kompromissøgende konfliktstil 

Gå efter kompromisset, når begge parter er bundet af uforenelige mål, og når det er bedre at få halvdelen af sine behov opfyldt end ingen. Vær opmærksom når kompromisset er det første svar på alle konflikter eller når langsigtede mål går tabt fordi I lavede et kompromis.  Kompromisser er ofte midlertidige løsninger fordi konflikten ikke løses til nogens fulde tilfredshed, så ofte vil konflikten blusse op igen efter et stykke tid. Er man for hurtig til at lave et kompromis går man glip af bedre og nye løsninger, som måske ikke er synlige lige i øjeblikket.


Den elskværdige konfliktstil

Den elskværdige er klar til at udvise rimelighed og trække i land for at forbedre relationen. Den gode stemning skal bevares for enhver pris. Det betyder den elskværdige også gerne tilsidesætter egne behov og interesser. Og gør det modparten vil have, også selvom det strider mod egne behov og følelser.

Gode råd til den elskværdige konfliktstil  

Det er en god ide at tilpasse sig, når man indser, at man tager fejl og andres synspunkter er mere vigtige. Den elskværdige skal huske egne behov i konflikten. En konflikt betyder ikke, at relationen ødelægges. Vær opmærksom, når tilpasningen udfordrer selvrespekten, og når den elskværdige går på kompromis med egne værdier.   Er man for elskværdig går andre glip gode perspektiver og tanker.


Den problemløsende konfliktstil

Den problemsløsende er klar til at involvere og medvirke til, at de aftaler og løsninger, man finder, også bliver ført ud i virkeligheden. Den problemløsende mener, at man opnår en bedre løsning, hvis man tænker sammen om, hvad der skal til for at finde en vej ud af konflikten. Den problemløsende konfliktstil udforsker mulighederne og samarbejder om at finde en løsning, som tilgodeser begge parters interesser. Vedkommende har en overskudsagtig adfærd og lytter og taler respektfuldt og uden at tromle modparten.

Gode råd til den problemløsende konfliktstil

Vær problemløsende for at få en fælles god løsning. Fx når afgørelser er vigtige og har langsigtede konsekvenser. Som problemløsende lærer du også at forstå andres synspunkter. Men vedkommende skal passe på i nød- og krisesituationer, og når problemet er trivielt og ikke kan retfærdiggøre den tid, som en løsning tager.

Teorien om de fem konfliktstile er udviklet af Kenneth W. Thomas og Ralph Killmann.

Dialogøvelse om konfliktstile

Brug dialogøvelsen om konflikstile til at skabe nogle gode spilleregler i afdelingen eller teamet for hvordan i kan håndtere og løse konflikter på god vis sammen.