Tillidsrepræsentant

På en arbejdsplads er det en god ide at have en tillidsrepræsentant. Der kan også være en talsmand, en medarbejderrepræsentant eller en kontaktperson.

Hvilke opgaver har tillidsrepræsentanten?

En tillidsrepræsentant er en medarbejder, der fungerer som talsmand for medarbejderne over for arbejdsgiveren. Tillidsrepræsentantens overordnede opgave er at fremme og vedligeholde et godt samarbejde på arbejdspladsen.

Tillidsrepræsentanten er fagforeningens kontaktperson og skal holde øje med, at den indgåede overenskomst bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten vælges på baggrund af den overenskomst, der gælder på virksomheden.

Reglerne om tillidsrepræsentanter står i de enkelte overenskomster, og der kan derfor være forskel på, hvad der gælder for tillidsrepræsentanter i de forskellige overenskomster. Der er dog nogle retningslinjer, der som oftest gælder for alle tillidsrepræsentanter.

En tillidsrepræsentant har i de fleste overenskomster et forlænget opsigelsesvarsel og en særlig beskyttelse mod afskedigelse i forhold til øvrigt ansatte.

 

Læs om valg af tillidsrepræsentant

 

Læs om kurser for tillidsrepræsentanter

 

Er du interesseret i at være tillidsrepræsentant?

Hvis du vil høre mere om tillidsrepræsentanter, kan du sende en mail til overenskomst@krifa.dk eller ringe på 7227 7227. Vi tilbyder kurser til tillidsrepræsentanter, så du er godt klædt på til opgaven.

 

 

Fandt du det du søgte?