Forside/ Inspiration/ Jobsøgning/ Brug kropsproget aktivt til jobsamtalen
Forside/ .../ Brug kropsproget aktivt til jobsamtalen

Brug kropssproget aktivt til jobsamtalen

Til jobsamtalen bliver du ikke kun vurderet på det, du siger. Også dit kropssprog har stor betydning. Få syv smutveje til et godt førstehåndsindtryk. 
Ikon artikel
Journalist
Anne Rahbek

Har du styr på, hvad din krop siger om dig? Undersøgelser viser, at 60-80 procent af dit førstehåndsindtryk af andre mennesker er baseret på kropssproget. Til jobsamtalen skal man derfor være opmærksom på, at kroppen udtrykker det rigtige.

Jacob de Lichtenberg er lektor i psykologi og forfatter til bogen ”Kropsprogets psykologi”. Han har gennem mange år studeret effekten af vores kropssprog og den psykologi, der ligger bag.

Hvis du går ind til jobsamtalen med rettet ryg og et stort smil, kan du snyde din psyke til at tro, at du føler dig selvsikker.

Jacob de Lichtenberg, lektor i psykologi
- Til en jobsamtale fokuserer chefen oftest på tre ting: Om du har de rigtige færdigheder, din væremåde, og om du passer ind i virksomheden. Dit kropssprog kan spille ind på alle tre kriterier og dermed påvirke din præstation, mener han.

Få mere selvtillid

Ifølge Jacob de Lichtenberg er det ikke kun over for andre, at kropssproget har en betydning. Det påvirker nemlig også os selv og vores adfærd, hvordan vi fremføre os selv.
- Hvis du går ind til jobsamtalen med rettet ryg og et stort smil, kan du snyde din psyke til at tro, at du føler dig selvsikker. Det handler det jo om at vise, at du er den rigtige til jobbet - også overfor dig selv. Hvis dit kropssprog afspejler, at du tror på dig selv, er der større chance for, at chefen lægger mærke til dig og dine evner. Og det kan måske være det, der afgør, om du får jobbet.

Sådan gør du det bedste indtryk

Det amerikanske ægtepar Barbara og Allan Pease har i bogen ”Kropssprog – hvad vi fortæller uden ord” opstillet en række råd til, hvordan du gør det bedste indtryk til jobsamtalen. Ifølge dem kan rådene bruges af alle jobsøgende på tværs af køn, brancher og kulturer – og du får et uddrag af dem her:

1. Når du ankommer til virksomheden:

Sørg for at efterlade dit overtøj i receptionen, så du ikke kommer ind til samtalen med hænderne fulde. Det kan få dig til at virke kluntet. Stå ret op med hænderne samlet på ryggen, det viser selvsikkerhed og kontrol.

2. Vejen fra døren til stolen:

Gå målrettet hen til stolen og stil din mappe eller taske fra dig. På den måde viser du, at du er interesseret og udstråler autoritet og handlekraft.

3. Håndtrykket:

Brug den samme styrke i håndtrykket som personen overfor dig. Lad den anden person bestemme, hvornår håndtrykket er slut.

4. Din gestus:

Afspejl gerne den gestus, som du får af den anden person, uden at det virker overdrevet. Det giver et indtryk af, at I forstår hinanden. Du fremstår mere kontrolleret og rolig, hvis du bruger klare, enkle og bevidste bevægelser.

5. Når du sidder ned:

For at undgå at samtalen virker som et forhør, kan du dreje stolen eller kroppen 45 grader rundt. På den måde er samtalen mere afslappende, og du ser mere tryg ud. Undgå at synke for meget sammen i stolen og læn dig heller ikke for langt tilbage.

6. Distance:

Distancen mellem dig og den anden person vil typisk være større i starten af samtalen end ved slutningen, fordi man har behov for at se hinanden an. Lidt efter lidt bliver behovet for fysisk distance til den anden mindre. Men i starten hvor man endnu ikke føler sig tryg, er det vigtigt at fornemme og respektere den andens grænser – hvis du overskrider den, vil personen trække sig væk.

7. Din afslutning:

Pak dine ting sammen stille og roligt. Giv hånd og vend rundt mod døren. Hvis døren var lukket, da du kom, skal du også lukke den igen, når du går. Vend dig gerne om og smil, inden du går ud af døren, så smilet er det sidste, den anden person ser af dig.

Kilde: ”Kropssprog – hvad vi fortæller uden ord” af Barbara og Allan Pease.

Vidste du

Videnskaben har påvist, at jo mere vi smiler, jo flere positive reaktioner får vi fra andre.

Kilde: ”Kropssprog – hvad vi fortæller uden ord”.


Professionel jobrådgivning
Bliv medlem og få personlig hjælp til din jobsøgning af vores dygtige jobrådgivere.

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse