Forside/ Inspiration/ Jobsøgning/ Din nye chef kigger med på facebook
Forside/ .../ Din nye chef kigger med på facebook

Din nye chef kigger med på Facebook

Er din færden på de sociale medier gearet til, at en kommende arbejdsgiver må kigge med? Læs med her og ret profilerne ind.
Ikon artikel
Journalist
Trine Boiskov Hansen

Der er hård kamp om de ledige stillinger derude. Ikke kun til selve jobsamtalen, men allerede i udskillelsen, og derfor gør du klogt i at præsentere dig selv på en troværdig og seriøs facon. 

Det er nemlig ikke kun dine gamle kollegaer og familiemedlemmer, der tjekker dig ud på Facebook, Instagram og de andre sociale medier. Det gør din kommende arbejdsgiver også. Det viser blandt andet Rekrutteringsanalysen 2016 fra Ballisager. 

Særligt i det private er det populært at bruge sociale medier, når nye medarbejdere skal findes. Så hold øje med dit billede udadtil på nettet og de sociale medier.

3 gode råd

Hold øje med dig selv på Google

Tænk over, at kommende arbejdsgivere måske kigger efter dig på Facebook og andre sociale medier

Brug LinkedIn aktivt, når du søger job 

Googl dig selv!

Nogen gør det hver dag, andre aldrig; holder styr på, hvad der dukker frem på Google, når man taster dit navn. Det kan være en blandet fornøjelse at gøre det, for ofte kan du ikke selv gøre hverken fra eller til i forhold til at fjerne sider og billeder, der dukker op under dit navn. Tænk i stedet fremadrettet: Undlad at bruge dit fulde navn i diverse debatfora og online tryksager, hvis du på nogen måde vurderer, det kan skade dig selv fremover. 

Brand dig selv – få en blog

”Personal branding” er det helt store for tiden, og det indebærer også, at du skaber et professionelt billede af dig selv udadtil på nettet. Vælg med omhu, i hvilke forbindelser dit navn optræder. Sørg for at være aktiv de rigtige steder – det kunne være i netværk indenfor dit arbejdsområde eller i det frivillige foreningsliv. Sådan signalerer du, at du går op i dit felt, og at du er aktiv i din fritid også på områder, du ikke får løn for. Du kan også oprette en blog – hvis du har meget på hjerte om det område, du arbejder med. Det viser engagement, og den slags medarbejdere er altid attraktive for virksomhederne.

Vær selektiv på Facebook

Din måske kommende arbejdsgiver er naturligvis interesseret i, hvem du er som person, og her er Facebook et godt værktøj. Så ryd op og træd varsomt derinde! Vælg et vellignende og seriøst profilbillede. Du kan også have to forskellige profiler; en til vennerne, en til det mere professionelle. Eller du kan inddele dine kontakter i grupper, en til vennerne, en til kollegaer og kontakter indenfor din uddannelse og dine tidligere job.

Brug LinkedIn og glem genertheden

Du kan også vælge at lukke din Facebook helt for udefrakommende og i stedet fokusere intenst på en LinkedIn-profil. Brug den aktivt i din jobsøgning, skriv til gamle kollegaer og venner. LinkedIn foreslår dig en lang liste af mennesker, du måske kender, og som du har kontakter til fælles med. Måske arbejder en af dem et sted, du kunne tænke dig at søge hen. Vær ikke bleg for at tage kontakt og spørge dig frem om arbejdspladsen – det er det, LinkedIn også er til for.

Lav et video-CV til Youtube

Et billede siger mere end tusind ord, så en video må fortælle alt om dig. Det behøver ikke være svært, og der er flere steder på nettet, der kan hjælpe dig. Kender du en, der er god med et kamera og et redigeringsprogram, kan du få lavet et video-CV, der er helt dit eget og viser din personlighed. Upload det til Youtube. Det er ikke til at overse for din kommende arbejdsgiver.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse