Forside/ Inspiration/ Jobsøgning/ Skriv en ansøgning, der åbner døre
Forside/ .../ Skriv en ansøgning, der åbner døre

Skriv en ansøgning, der åbner døre

Din ansøgning er virksomhedens første møde med dig. Det er her, den første udvælgelse sker. Derfor gælder det om at skrive den ansøgning, som ingen chef kan stå for.
Ikon artikel
Journalist
Michelle Haubo Kogstad Nielsen

Det kan være svært at få hul på ansøgningen. Hvor begynder man? Hvad skal med, og hvad skal udelades? Vi har samlet de bedste råd til din ansøgning her.

Inden du går i gang 

  • Læs jobopslaget. Grundigt!
  • Lav en grundig research på virksomheden. Hvad er deres produkter, værdier og vision? Hvad vægter de på deres hjemmeside, sociale medier m.fl.? Brug Google og virksomhedens hjemmeside til at finde guldkorn, du kan bruge i ansøgningen.
  • Kontakt virksomheden og spørg til stillingsopslaget. Du kan fx spørge om, hvad der er det vigtigste, du skal kunne i stillingen, eller hvilke arbejdsopgaver der fylder mest i jobbet. Brug det direkte i ansøgningen. 

Har du tjek på CV’et?

Ellers kan du læse vores guide til det gode CV. På siden finder du gode råd og en skabelon, der giver dig et overblik over, hvad dit CV skal indeholde. 

Når du skriver ansøgningen:

  • Start forfra, hver gang du skriver en ny ansøgning
  • Lav en fængende overskrift. Bliv inspireret af stillingsoplaget.
  • Tænk på, at din ansøgning er din salgstale – den skal sælge dig!
  • Fokuser på de arbejdsopgaver, du vurderer, er vigtigst/fylder mest i jobbet. Redegør præcist for, hvordan du vil løse opgaven.
  • Genbrug et par betydningsfulde ord fra stillingsopslaget i din ansøgning. Brug det på en måde, der passer til dig.
  • Tilpas ansøgningen, så den passer til virksomhedens profil og jobbet, både hvad angår sprog og layout.
  • Nævn virksomheden flere gange igennem ansøgningen – ikke kun i indledningen. Det er en nem måde at vise, at din ansøgning ikke ligger magen til hos konkurrenten.
  • Hold en rød tråd. Lad fx din overskrift blive uddybet i løbet af ansøgningen.
  • Lad en anden læse din ansøgning igennem, inden du sender den af sted.

Se eksempler på den gode motiverede ansøgning

Klik her, hvis du er du vidensmedarbejder (Marketing, økonomi, konsulent m.fl.)

Klik her, hvis du er fagarbejder (Håndværker, Gartner, frisør m.fl.)

Tip: Vis, at du giver værdi

Husk, at du i ansøgningen skal sælge dig selv til virksomheden ved at vise, at du giver værdi. Virksomheden kan groft sagt være ligeglad med, at du synes, at stillingen lyder spændende og udfordrende. Det giver sig selv – ellers søgte du den næppe. 
Brug i stedet dine linjer på at forklare disse to spørgsmål:

  • Hvorfor du er den rigtige til stillingen
  • Hvad du kan bidrage med til virksomheden

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse