Foto af en undervisningssituation

Sådan får du din uddannelse betalt af din arbejdsgiver

Løbende uddannelse er ikke bare nødvendigt for at klare sig godt på det moderne arbejdsmarked. Det kan også gøre mirakler for din arbejdslyst. Men hvordan får du din arbejdsplads til at investere i din uddannelse?
Troels Kølln

Trænger du et skud energi på jobbet? Vil du være endnu bedre til at løse opgaverne og komme med nye idéer? Og vil du stå stærkere på et arbejdsmarked, der konstant forandrer sig? Så er uddannelse den sikre vej frem.

- Det kan virkelig give et boost af energi at få mere uddannelse. Det betyder så uendeligt meget, at man føler sig i førersædet af sit fagområde, siger Mette Høy Søndergaard, der er karriererådgiver og partner i virksomheden Karrierecoach.dk

Det at mestre arbejdet – altså følelsen af at være kompetent nok til at løse arbejdsopgaverne – er nemlig en af de faktorer, der har størst betydning for vores arbejdslyst, ifølge en ny rapport fra Krifa og Institut for Lykkeforskning. Og én vej til det er løbende efteruddannelse.

Men hvordan får man det i stand? Den gode nyhed er, at du kan få arbejdsgiveren til at betale for din uddannelse. Den dårlige nyhed er, at ikke alle arbejdsgivere ser værdien i det, siger Mette Høy Søndergaard:

- Det store problem er, at det er utroligt svært for arbejdsgiveren at måle den konkrete effekt af at sende medarbejdere på kursus. Det er tit modargumentet fra ledelsen: Jaja, det er sjovt for dig at tage en uddannelse, men så snart du er tilbage på arbejdet, går det i sig selv igen.

Det kan altså kræve forberedelse og omtanke, hvis du vil have din efteruddannelse betalt af chefen, forklarer Mette Høy Søndergaard, der selv flere gange i sin karriere har fået uddannelse betalt af virksomheden, senest en diplomuddannelse i ledelse.

Derfor får du her hendes fem gode råd til, hvordan du overtaler chefen til betale for din uddannelse.

5 gode råd til at få chefen til at betale for din uddannelse

1. Find værdien i uddannelsen

- Ønsket om uddannelse starter selvfølgelig med din egen interesse og lyst til at søge ny viden. Men lige derefter bør du stille dig selv det her spørgsmål: Hvilken værdi skaber det for virksomheden?

Prøv at besvare spørgsmålet, som det ser ud fra disse fire forskellige planer i virksomheden: Forretningen, organisationen, lederen og dig selv som medarbejder.

For forretningen er uddannelsen måske god, fordi den kan give besparelser og bedre udnyttelse af ressourcerne. Eller det kan åbne for udvikling af helt nye produkter.

For organisationen kan din uddannelse være en gevinst, fordi du deler din viden med andre eller bedre kan aflaste overbebyrdede kolleger.

For lederen vil uddannelsen muligvis gøre dig i stand til at løfte nye opgaver, som afdelingen ikke før kunne klare. Og det giver viden og idéer til nye arbejdsmetoder.

Og for dig selv som medarbejder er fordelene utallige: Det gør dig først og fremmest dygtigere og dermed mere konkurrencedygtig på arbejdsmarkedet. Men det skaber også arbejdsglæde og kan give ny inspiration og større netværk – effekter, som din leder vil kunne se fordelen af.

2. Tænk konkret

Det er afgørende, at du holder fokus på dit hverdagsarbejde, når de gode argumenter skal findes frem, siger Mette Høy Søndergaard.

- Tænk så håndgribeligt som muligt. Hvordan kan du helt konkret bruge det her, når du kommer tilbage på arbejdspladsen? Det er meget lettere for din leder at se fordelene, når du kan vise, at der er helt konkrete ting, der vil ændre sig.

3. Skab den gode snak med din leder

Når du føler dig klar, så book et møde med din leder. Som Mette Høy Søndergaard siger:

- Hvis det handler om et større uddannelsesforløb, så er det altså ikke noget, man lige nævner på gangen hen over kaffen.

Sørg for at tale processen godt igennem fra start til slut. Det kan være klogt at gennemgå, hvad der skal ske både før, under og efter uddannelsen.

Før kurset: Hvad skal du forberede dig på? Og hvad vil du helt konkret have med hjem derfra?

Under kurset: Hvordan involverer du din leder undervejs? Skal der rapporteres løbende, eller måske laves oplæg for kollegerne?

Efter kurset: Hvordan får du implementeret den viden, du har fået? Hvordan kan det bruges i hverdagen på arbejdspladsen?

4. Gør din leder engageret

Det vigtigste er at din leder kan se værdien og meningen med, at du videreuddanner dig. Så har du også en at sparre med undervejs.

- Det er vigtigt at få lederen engageret i idéen. Hvis dine nye kompetencer skal have liv i virksomheden, når du er færdig med uddannelsen, vil det være lederen, der skal være rambuk for de nye idéer, siger Mette Høy Søndergaard.

5. Hav en plan B

- Men uanset hvor gode argumenter du har, kan din leder simpelthen mangle penge i budgettet. Og så er det godt at have en plan B, siger Mette Høy Søndergaard.

Overvej derfor, om du selv kan finansiere noget af uddannelsen, hvis den er vigtig for dig. Du kan for eksempel tilbyde selv at betale kursusprisen, hvis du til gengæld må bruge arbejdstiden på det. Og måske kan udgiften blive trukket i din bruttoløn, så du sparer noget i skat. Nogle virksomheder giver dig mulighed for tilskud gennem kompetencefonde.

Ofte vil det dog slet ikke blive aktuelt, hvis du fra start har tænkt over virksomhedens behov og har gjort værdien klar for lederen, pointerer Mette Høy Søndergaard:

- Man skal ikke glemme, at mange virksomheder vil være taknemmelige for at have medarbejdere, der gerne vil videreudvikle sig. Som en af vores lokale virksomhedsledere siger: Hellere uddanne sine medarbejdere og risikere at de rejser, end ikke at uddanne dem og risikere, at de bliver.

Og for dig selv vil videreuddannelsen med det samme gøre en positiv forskel:

- Uddannelse er et frisk pust til dit arbejdsliv. Du får større netværk, gode idéer og ny viden. Uddannelse er med til at gøre os glade, fordi vi simpelthen bliver bedre til vores arbejde.

Bliv certificeret arbejdslystkonsulent

Stå i spidsen for arbejdslyst og trivsel på sin arbejdsplads.