Forside/ Inspiration/ Kolleger/ Giv din kollega konstruktiv kritik
Forside/ .../ Giv din kollega konstruktiv kritik

Giv din kollega konstruktiv kritik

Når du giver feedback eller kritik til en kollega, bør det altid være for at fremme og styrke det gode samarbejde. Det er derfor vigtigt, at du giver kritikken på den rigtige måde.
Ikon artikel
Journalist
Michelle Haubo Kogstad Nielsen

”Jeg synes altid, du er så indelukket”. ”Det er simpelthen for dårligt skrevet det her”. ”Du er så ustruktureret”.

Dømmende og løs kritik fører sjældent noget godt med sig. Det fremmer slet ikke det gode samarbejde, som feedback altid skal gøre.

- God feedback er konkret, løsningsorienteret og konstruktiv. Både når det er feedback på en specifik arbejdsopgave, og når det handler om en persons måde at agere og handle på, siger HR-konsulent i Krifa Carsten Fritzemeier.

Giv din kollega gode kort på hånden

Det kan være en svær kunst at give kritik til en kollega, og kritik kan nemt føles som et angreb.

- Formålet med feedback og kritik må ikke være at fælde dom. Feedback skal give din kollega nogle gode kort på hånden til at tage med videre, forklarer Carsten Fritzemeier.

Det er vigtigt, at den feedback, man giver til sin kollega, er så konkret som overhovedet muligt.

- Det er utroligt svært at forholde sig til løse påstande eller forklaringer. Beskriv og vis det, du ser og oplever. Som kolleger har man en fælles interesse i, at man hver især lykkes med sine opgaver, og at samarbejdet er godt. Derfor peger det tilbage på dig selv, når du giver feedback, forklarer HR-konsulenten.

Kolleger, ikke venner

Carsten Fritzemeier mener, at det er vigtigt at være bevidst om, at feedback bliver givet i en professionel kontekst og relation, når den er til kolleger.

- I arbejdssituationer har vi ikke valgt hinanden. Det er et professionelt samarbejde, og vi er som kolleger ligeværdige. Det er vigtigt at forstå, at det er i den kontekst, feedback skal gives og modtages. I skal også arbejde sammen efter, at du er kommet med din kritik, siger Carsten Fritzemeier og fortsætter:

- Derfor er du også selv part og bør tænke din egen rolle ind i det, så det ikke kommer til kun at handle om den anden. Vi lever i vores relationer, og derfor er samtalen og dialogen så vigtig.

Skær intentionen ud i pap

Vi undersøger og aflæser hinanden, mens vi taler. Ofte bruger vi faktisk meget energi på at afkode de intentioner, der ligger bag det, som andre mennesker siger til os. Måske særligt, når det er feedback og kritik.

- Det er vigtigt, at vi fortæller vores kolleger, hvad vores intention er. Fortæller, at vi er forvirrede eller bekymrede, og derfor ønsker, at noget skal blive bedre, at vores samarbejde skal blive bedre. Og at vi har et forslag til, hvordan det kan blive det, anbefaler Carsten Fritzemeier.

Gode råd, når du skal give feedback og konstruktiv kritik

  • Mød din kollega som en ligeværdig – signaler det med dine ord, dit kropssprog, dine måde at sige tingene på. Se din kollega i øjnene, og vær lyttende.
  • Konkretiser, hvad du giver feedback på, og vær meget konkret og tydelig i din feedback. Forklar og beskriv, hvad du ser.  
  • Bliv i dine egne sko. Tag udgangspunkt i dig selv, din egen oplevelse, og hvad det gør ved dig: ”Jeg oplever, at …”, ”Da jeg læste det her, blev jeg lidt forvirret …”, ”Jeg har lidt svært ved at se, hvad …”
  • Hvis din feedback handler om en kollegas måde at være på, så tag udgangspunkt i konkrete handlinger. Fx: ”Jeg oplever, at du taler meget på vores møder. Jeg kan godt føle, at det er svært for andre at komme til. Hvad tænker du selv om det?
  • Feedback, der handler om en kollegas adfærd, bør i de fleste tilfælde gives under fire øjne.
  • Giv feedback på det, der reelt kan ændres på.
  • Vær løsningsorienteret, og giv forslag til, hvordan noget i stedet kan gøres.
  • Spørg, om der er noget, du kan gøre eller hjælpe med i forhold til at gøre noget anderledes

Disse råd kan bruges når, det handler om feedback og kritik i et samarbejde, der ellers forløber forholdsvis gnidningsfrit. Er der tale om konflikter, mobning eller betændte relationer, kan rådene ikke nødvendigvis bruges.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse