Forside/ Inspiration/ Kolleger/ Sådan skaber du den gode relation
Forside/ .../ Sådan skaber du den gode relation

Sådan skaber du den gode relation

Ikon artikel
Journalist
Mette Christiansen

Marianne Bach Lauridsen

  • Erhvervspsykolog 
  • Uddannet cand. psych. ved Århus Universitet i 2004
  • Autoriseret af Dansk Psykolognævn
  • Tidligere arbejdet som leder og chefkonsulent

Der er ingen tvivl om, at andre mennesker betyder meget for vores trivsel i hverdagen. Vi bruger nemlig en tredjedel af vores liv på jobbet og dermed med i selskab med vores kolleger. Og flere forskningsresultater viser, at den gode relation til kollegerne skaber stor arbejdsglæde hos os.

Ifølge erhvervspsykolog Marianne Bach Lauridsen er kommunikation nøgleordet til den gode relation.

- Helt grundlæggende er det vigtigt for den gode relation, at vi tror på, at den anden person vil os det godt. Men vi har forskellige grundindstillinger, som påvirker vores tolkning af og relation til hinanden. Derfor er det vigtigt, at vi kommunikerer og taler sammen.

Der findes ingen step-by-step-plan for, hvordan man skaber den gode relation til sine kolleger. Udover gensidig respekt og tillid har Marianne Bach Lauridsen dog fem pointer, som hun mener er væsentlige for, at det lykkes:

Kemi

At der er kemi, er en god forudsætning for at skabe en relation. Det er ofte personer, der minder om én selv, hvor man griner af de samme ting eller lignende, man søger til. Det er ikke alle, man klikker lige godt med, og det er ganske naturligt. På en arbejdsplads skal vi have respekt for forskelligheder og også kunne samarbejde med dem, vi ikke nødvendigvis har kemi med.

På en arbejdsplads skal vi have respekt for forskelligheder

Marianne Bach Lauridsen, erhvervspsykolog

Tryghed

Man skal føle sig tryg i sine kollegers nærvær. Der skal være plads til, at man kan sige, hvordan man har det. Uden at man bliver bekymret for eventuelle negative konsekvenser. Hvis man vil have et konstruktivt samarbejde, skal man også være tryg ved at kunne give konstruktiv saglig kritik, uden det risikerer at ende i en personlig konflikt.

Fælles udgangspunkt

Det kan hjælpe til den gode relation, hvis man er fælles om noget. Overordnet set kan det være, at man italesætter, hvad afdelingens fælles opgave er. Det kan være med til at skabe en fælles følelse. Det kan også være en fælles arbejdsopgave, fælles værdier, en fælles hobby eller en fælles holdning til et bestemt emne.

Forventningsafstemning

Man skal løbende forventningsafstemme med sig selv og sine kolleger. Som udgangspunkt tror vi, andre automatisk ved, hvad vi mener, men sådan er det ikke i praksis. Her må vi ind og afstemme: Hvad er det konkret, vi har brug for og forventer af hinanden. Hvis du for eksempel er frustreret over noget på jobbet, er det vigtigt, at dine kolleger ved, hvad du har brug for. Måske har du brug for en skulder at læsse af hos, eller gerne vil have konstruktive ideer til at håndtere det eller noget helt tredje? Hvis i giver hinanden noget andet end det, i har brug for og forventer, kan det give uro og problemer i relationen.

Man skal ville det

Man skal have lyst til at skabe en relation til sine kolleger. Kollegerne kan række hånden ud nok så mange gange, og der kan være nok så mange afdelingsarrangementer. Men har man ikke lyst til at skabe relationer til sine kolleger, sker det heller ikke. I en professionel situation, hvor der forventes samarbejde, er det vigtigt at arbejde med folks motivation for at ville relationerne. Man skal huske på, at det er et fælles ansvar at arbejde aktivt for den gode relation.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse