Forside/ Inspiration/ Kolleger/ Urimelig feedback kan også bruges
Forside/ .../ Urimelig feedback kan også bruges

Urimelig feedback kan også bruges

Vidste du, at du kan blive bedre til at modtage feedback? Der har været meget fokus på at give feedback de senere år. Der er stor forskel på din indstilling til feedback, du får fra din kollega, og det udbytte du får deraf.
Ikon artikel
Politisk konsulent
Rolf Weber

Fakta om Sheila Heen

  • Sheila Heen har specialiseret sig i vanskelig kommunikation i to årtier på Harvard. Det handler om, når uenighederne er stærke, følelserne har frit spil og forhold bliver sat på en prøve.
  • Hendes virksomhed, Triad Consulting Group, arbejder bl.a. med at lede mennesker gennem de vanskelige samtaler og i fællesskab træffe fornuftige valg.
  • Hun står bag to New York Times bestsellere, inklusiv hendes sidste bog, Thanks for the Feedback, som hjælper med at styrke folks evner til at modtage feedback

Undersøgelser viser, at mange virksomheder bruger meget tid på oplæring og kurser i, hvordan man bliver bedre til at give feedback. Alligevel er det noget, mange virksomheder kæmper med. Til gengæld bliver der fokuseret meget lidt på, hvordan man modtager feedback. Det er ærgerligt, for det er jo modtageren, der bestemmer, hvordan feedback skal forstås - eller om den kan bruges. Det skriver Sheila Heen i bogen Thanks for the feedback fra 2014.

Feedback lærer os om os selv

Feedback er en tilbagemelding, der opstår, når en person fortæller en anden, hvordan personens adfærd opleves. Det er den måde, vi lærer om os selv og den virkning, vi har på andre mennesker og på verden. På arbejdspladsen kan feedback være samtaler, der fremmer vores individuelle udvikling og præstationer. De påvirker vores engagement, og gør os i stand til at få det bedste ud af hinanden.

Det er svært at modtage feedback

Den amerikanske stifter af Triad Consulting Group på Harvard Law School, Sheila Heen, har forsket i, hvorfor det er så svært at modtage feedback. I sin forskning har hun hele tiden haft disse spørgsmål i baghovedet: ”Hvad nu, hvis vi så det at modtage feedback som en evne, alle kan blive bedre til? Og hvad nu, hvis folk blev i stand til at få noget ud af den feedback, som er forfejlet, urimelig og dårlig?

Hendes pointe er, at man altid kan få noget ud af feedback uanset, hvor dårlig den er. Måske er det kun 10 procent af en feedback, der er rigtig. Men tænk, hvis det var lige præcis de 10 procent, der skulle til for at fremme din udvikling og præstation. Tænk, hvis det var det, der skulle til for at gøre dig endnu bedre?

Gode råd der gør dig bedre

Sheila Heen har to råd, der kan gøre dig bedre til at modtage feedback:

  1. Undgå at tage stilling til, om du kan bruge den feedback, du får, med det samme. Tænk over, hvad giveren mener, inden du tager stilling.
  2. Husk, at vi alle har blinde vinkler. Det har du også. Andre mennesker har informationer om dig, du ikke selv kender til. De kan f.eks. se dit ansigtsudtryk og din adfærd, når du er stresset.

Du bestemmer selv

Det er dig, der bestemmer, hvordan du vil modtage feedback. Men jo bedre du er til at modtage feedback, desto større er sandsynligheden for, at du får det bedste ud af dig selv – og andre.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse