Forside/ Inspiration/ Konflikt og krise/ Fem råd forebygger konflikt-kommunikation
Forside/ .../ Fem råd forebygger konflikt-kommunikation

Fem råd forebygger konflikt-kommunikation

Jeg siger en ting. Du opfatter det anderledes. Fortolker måske min sætning, mail eller sms forkert. Rigtig mange konflikter udspringer af skæv kommunikation, men fem pointer kan forhindre misforståelser.
Ikon artikel
Journalist
Anne Bjerregaard Bang

Alle medarbejdere og ledere bruger 1,6 time på konflikter hver uge. Konflikter er ikke altid dårlige men de skal håndteres og løses, så det ikke går ud over kollegaskab og arbejdsglæde.

Lis Lyngbjergs holdning er selvstændig foredragsholder med kurser om bl.a. god kommunikation og de grundregler, der ifølge hende gælder i tale og på skrift.

Det er nemlig i kommunikationen med hinanden, vi fejler, og hvor konflikter opstår, mener Lis Lyngbjerg. Hvor der kommunikeres, der fejles. Men du kan hjælpe dig selv og andre ved at indprente dig disse fem råd og pointer, som Lis Lyngbjerg formulerer på lyngbjerg.dk:

  • Der er kun få rigtige fjolser. Tag udgangspunkt i, at den, du taler med, er fornuftig nok - selv om det ikke altid virker sådan. Alle har en årsag til at sige eller gøre, som de gør. Det er bare ikke altid, at du forstår årsagen eller synes, den er fornuftig.

  • Vær sikre på, at I forstår hinanden. Mange ting kan gå galt, når vi kommunikerer. Det kan være, I tror, at I forstår hinanden, men i virkeligheden taler I helt forbi hinanden. 

  • Skab balance i kommunikationen. Bliv bedre til at lytte. Du får indblik i, hvad den anden mener og hvorfor. Hvis nogle taler som vandfald, så tænk på, at du også har ret til at få sagt det, du mener. Dine meninger er ikke mindre vigtige. 

  • Undgå mails, når I er uenige. Kritik virker stærkere, når det bliver afleveret på skrift – fx i en mail. Brug den bedste vej i følsomme situationer: Ansigt til ansigt. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så grib telefonen.

  • Tal konflikten ned. Tal i ”jeg-form”. Sig fx: ”Jeg kunne godt tænke mig, at du fremover…” og ikke: ”Du er bare så respektløs, når du kræver…”. Forhold dig til din situation. Gør tydeligt, at du forstår den andens udgangspunkt. Uenighed er udmærket, men det er spild af tid at eskalere en konflikt. 

Kilde: www.lyngbjerg.dk 

Hvad kan gå galt i en dialog?

Der er det, du tror, du siger:

- Jeg har travlt i dag, så jeg får desværre ikke tid til at se på den mail, du har sendt

Der er det, du faktisk siger:

- Alle vil bare ha’ mig til at gøre et eller andet for dem. Den mail er vel ikke så vigtig?

Det er det, den anden opfatter,at du siger:

- Helt ærligt, kan du da ikke se jeg har vildt travlt? Du kan da godt vise lidt hensyn til mig i stedet for at sende ligegyldige mails, jeg skal forholde mig til.

Det,den anden fortolker ud af det, du siger:

- Sender jeg for mange mails? Er jeg bare mega irriterende?

Kræver jeg for meget af min kollegas tid?
Kollegaen bliver bange for at sende mails igen, fordi han ikke vil være til besvær. Måske tænker han også, at du er ved at gå ned med stress
.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse