Forside/ Inspiration/ Konflikt og krise/ Konstruktiv konflikt, tak
Forside/ .../ Konstruktiv konflikt, tak

Konstruktiv konflikt, tak

Snak med hinanden, lyt til, hvad den anden siger og prøv at se konflikten fra to sider. Konflikter kan løses, hvis I taler sammen. Når der opstår konflikter på jobbet, lyder rådet ofte: Kommunikation er vejen frem. Men kan vi komme ud af alle konflikter ved hjælp af kommunikation?
Ikon artikel
Journalist
Cecilia Bach Baagø

Når vi står midt i en konflikt på jobbet, bliver kommunikation ofte omtalt som en magisk trylledrik, der kan forvandle selv de mest uenige kolleger til perlevenner. Det kan af og til virke som om, at kommunikation er vejen frem til alt godt, og at en løsning hurtigt kan findes, hvis blot vi husker at kommunikere. Og ja, kommunikation er ganske rigtigt omdrejningspunktet, når vi skal løse konflikter, om det så er den ene eller den anden form for kommunikation, vi benytter. Men selvom kommunikation er godt og ofte er nøglen til konfliktløsning, så er det først og fremmest vigtigt, at vi accepterer hinandens forskelligheder og ikke lader os skræmme af, at vi indimellem kan være uenige på nogle områder. 

Kommunikation er udgangspunktet

Som underviser, forfatter og specialist i ledelse og trivsel kender Lis Lyngbjerg alt til konflikthåndtering og kommunikation. 

- Ikke alle konflikter kan løses gennem kommunikation. Men vi kommer ikke uden om, at kommunikation er udgangspunktet. Vi kan blive bedre til at snakke sammen og til at lære nogle tricks, tænke os om, inden vi siger noget og formulere os uden at beskylde den anden, forklarer Lis Lyngbjerg. 

Selvom det for alle parter vil være rarest helt at undgå konflikter og den dårlige stemning, som de kan medføre, så er den konfliktfri arbejdsplads ifølge Lis Lyngbjerg ikke et mål i sig selv. Hun fortæller:

- Konflikter er en præmis - de er uundgåelige. Vi kan lære at håndtere dem på en god måde, men ikke undgå dem helt – og det skal vi heller ikke. For at vi kan udvikle os personligt og fagligt, er det faktisk nødvendigt at være uenige. Uden uenighed – ingen udvikling. Hvis vi altid var enige om alt, stod vi stille. Konflikter må ikke blive tabu. Se uenigheden som den platform, I kommer videre fra.

En ond cirkel

Der kan være forskellige årsager til, at vi kommer i konflikt med andre. I nogle periode kan vi have tendens til at ryge i flere konflikter end normalt. Det kan blandt andet skyldes, hvis vi har udfordringer i privatlivet, er pressede eller har minimum overskud. 

- Dårlig søvn, stress og måden, man taler på, er direkte årsager til, at konflikter opstår og eskalerer. Når man er stresset eller mangler søvn, har man kortere lunte, og så kommunikerer man mere aggressivt og ubetænksomt. Det både skaber og øger konflikterne, der samtidig bliver sværere at løse. Det bliver en ond cirkel. Hvis man gør noget ved sin stress og søvnmangel, vil konfliktniveauet falde, forklarer Lis Lyngbjerg. 

Hun tilføjer, at alt for mange konflikter kommer helt ud af kontrol, og det er spild af tid og energi. Vi skal lære at snakke sammen inden konflikten kommer derud, hvor det bliver ukonstruktivt. 
 
Læs mere om Lis Lyngbjerg her.

TIP

Hvad gør I for at komme videre, hvis I stadig bare er rygende uenige og er tæt på at miste respekten for hinanden?
 
Skil tingene ad. Flyt fokus fra personen til sagen. For at leve i fred med din kollega fremover, så tænk på: Hvad var vi uenige om? Og ikke: Kollegaen var dum og urimelig. 

Husk: Alle er forskellige, og det er helt ok. I behøver ikke at blive perlevenner, men bevar respekten.

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse