Forside/ Inspiration/ Ledelse/ Leder du med undertekster?
Forside/ .../ Leder du med undertekster?

Leder du med undertekster?

For at være en tydelig leder, der får medarbejderne til at lykkes, skal man stille positive forventninger og involvere sig i sine ansatte. Det er Bo Søndergaards erfaring efter 27 år som leder.
Ikon artikel
Journalist
Anette Broberg Knudsen

Når Bo Søndergaard træder ind på kontoret om morgenen, tager han en runde og siger godmorgen til sine medarbejdere. Han undgår helst at lægge et møde så tidligt, at han må skippe sit morgenritual. I løbet af dagen når han også rundt og snakker med folk, og ved fyraften får alle et ”farvel og tak for i dag” med fra chefen.

- Det betyder noget at se sine medarbejdere i øjnene og være nærværende, siger Bo Søndergaard, der er afdelingschef for Krifas lokalafdeling i Kolding og sidste år blev valgt som årets leder i organisationen. I afdelingen er han pt. leder for 17 ansatte, der arbejder med sagsbehandling og kundekontakt, men om et par måneder sker der nogle strukturændringer, der giver en halv snes flere medarbejdere i afdelingen. Men Bo satser på stadig at være nærværende og sige godmorgen til alle.

- Men nærvær kan godt blive en floskel. Alle ledere vil gerne være nærværende. Jeg tror, man skal spørge sig selv: Hvad sker der, når jeg går ind på kontoret? Bringer jeg ro og overblik, eller starter jeg en ildebrand? Hvad er mit kropssprog, hvilke ord kommer ud af min mund?

For Bo er det vigtigt at reflektere over sin egen stil som leder, og han arbejder hele tiden med sig selv, for at medarbejderne kan opleve ham som en, man kan snakke med og læsse af på.

Bo Søndergaard

  • 54 år
  • Uddannet bankassistent 1984
  • Har været ansat i Danske Bank og Krifa
  • Lederjob gennem 27 år.


Magt og roller

I Krifas Kolding-afdeling er det en naturlig ting, at chefen spørger den enkelte medarbejder: ”Hvordan går det hos dig i dag”. På den måde får han en indikation af, om der er noget, der trykker, om der er opgaver, der skal flyttes, eller en medarbejder, der trænger til lidt frihed. Men afdelingschefen er opmærksom på, at han skal passe på ikke at signalere kontrol.

- Jeg skal huske at sætte undertekster på mig selv, siger han og uddyber:

- Hvis ikke jeg forklarer, hvorfor jeg spørger, kan det blive misforstået, og svaret kan blive farvet af, hvad modtageren tror, jeg spørger om. Hvis jeg spørger: ”Har du mange opgaver”, kan det opfattes som: ”Åh nej, nu kommer han med en ny opgave”. Men måske mente jeg i virkeligheden: ”Har du brug for hjælp?”

Som leder er Bo hele tiden opmærksom på, at han har en magtrolle. Når han sidder over for en medarbejder, sidder de ikke i et magtfrit rum. Derfor er det vigtigt, at både lederen og den ansatte er klar over deres respektive roller og agerer i respekt over for rollerne.

- Jeg skal ikke blande mig i, hvordan folk har det på hjemmefronten. Det spørger jeg ikke til. Men det er godt, at de siger det, hvis de har en dårlig dag og trænger til at trække sig lidt tilbage. Heldigvis har vi et åbent miljø, hvor det er okay at sige til, hvis man trænger til at blive aflastet. Faktisk har kollegerne tit løst det, inden jeg kommer ind over.

BOS TRE GODE RÅD TIL AT FÅ MEDARBEJDERNE TIL AT LYKKES

  • Vær nærværende og lyttende
  • Vær opmærksom på, hvad du signalerer. Send ikke negative signaler
  • Giv anerkendelse og hav positive forventninger til hver enkelt.


Ros og selvstændighed

Bo Søndergaard sætter pris på, at medarbejderne agerer selvstændigt. Det kan godt være, de ikke løser et problem, sådan som han selv ville have gjort, men han anerkender, at det er godt, de gør det. Han går ikke ind for en fejlfinderkultur, hvor lederen hele tiden påpeger fejl; i stedet forsøger han at stille positive forventninger.

- Alle kan blive gode, hvis de bliver bakket op. Jeg læste om et forsøg på et amerikansk college med studerende, der ikke havde spillet bowling før. De blev delt i to grupper, og i den ene gruppe roste træneren dem, mens træneren i den anden påpegede alle de fejl, de gjorde. Det hold, der blev rost, blev langt det bedste. Sådan er det. Man skal tro på sine medarbejdere!

Gulerødder og flødeboller

Ledere taler ofte om at motivere deres medarbejdere, men Bo er ikke vild med motivation.

PYGMALION-EFFEKTEN

Pygmalion-effekten er opkaldt efter en græsk sagnfigur, der ved tankens kraft gjorde en skulptur levende. Psykologiske test på bl.a. skolebørn viser, at jo større og mere positive forventninger man har til en person, jo bedre fungerer vedkommende.

Den selvforstærkende effekt virker også modsat, så negative forventninger gør en person dårligere.

 

- Hvis jeg nøjes med at motivere, giver jeg bare medarbejderne et motiv, en gulerod, fx mere i løn. Jeg vil hellere engagere, for så har projektet en mening i sig selv. Jeg kan godt sige, jeg giver flødeboller, hvis vi når 27 sager, men så har jeg bare givet folk et motiv. Jeg vil hellere engagere dem, for vores arbejde i a-kassen handler om andre menneskers liv. Ligegyldigt om man sælger vaskepulver eller hjælper kunder i a-kassen, skal man finde formålet – det store WHY – med det, man laver.

Bo Søndergaard erkender beredvilligt, at alle ikke altid kan være top-engagerede, men det handler om en grundlæggende indstilling, som han og hans medarbejdere hele tiden arbejder på. Og som han siger:

- Engagerede medarbejdere kan ikke andet end lykkes!
Bliv certificeret arbejdslystkonsulent
Kom på uddannelse – og få mening, motivation og trivsel til at give resultater.

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse