Forside/ Inspiration/ Ledelse/ Lederen skal motivere medarbejderne
Forside/ .../ Lederen skal motivere medarbejderne

Lederen skal motivere medarbejderne

60 % af danske lønmodtagere er motiverede for at blive dygtigere og opdaterede på deres job, men 2 ud af 3 sidder med hænderne i skødet, viser undersøgelse. Lederen skal skubbe på, mener jobrådgiver.
Ikon artikel
Journalist
Anne Bjerregaard Bang

Arbejdsmarkedet udvikler og ændrer sig disse år med en hastighed, som ikke er set i mange årtier.  Vi lever og arbejder under den 4. industrielle revolution - et højhastighedstog, der hele tiden accelerer.

Mange tusinde job balancerer allerede nu på glemslens afgrund. Alligevel viser en undersøgelse, som Yougov har foretaget for Krifa blandt 999 danskere, at et stort flertal af danske lønmodtagere føler sig sikre i sædet på jobbet.

Job forsvinder, uanset hvad medarbejderne tror
65 %, to ud af tre, angiver, at deres job eller branche enten ikke vil ændre sig eller ikke ændre sig markant de næste fem år.

Et tal, der står i skærende kontrast til, at flere analyser viser, at over 875.000 job står til at uddø frem mod 2040 og til, at jobdøden er i fuld gang allerede nu.

- Vi er nødt til hele tiden at blive dygtigere og skarpere på vores fag og branche, for ellers står vi tilbage på perronen, når toget er kørt. Rigtig meget, og mere end vi aner, bliver digitaliseret og automatiseret i disse år, og hver enkelt lønmodtager skal opdatere sig på, hvordan han eller hun selv er stillet nu og i årene, der kommer, siger Hanne Bjerg, der er jobrådgiver i Krifa.

Lederens opgave at have et opdateret hold
Hun taler med Krifas medlemmer om, hvordan de holder sig attraktive på arbejdsmarkedet og oplever, at der er fokus på opkvalificering, men bekræfter også undersøgelsens resultat, der viser, at mange ikke handler på det.

- Det er et obs-punkt for en mellem- eller teamleder, at medarbejderne ikke aktivt handler, selvom de måske faktisk gerne vil videreuddanne sig eller på anden måde opkvalificeres. Dér er det især en leders ansvar at have øje for den enkelte og den værdi, det giver at få en opdateret medarbejder, siger Hanne Bjerg.

De overvejelser bør du gøre dig:
Se på kurser og uddannelse af medarbejdere som en investering i virksomheden. På lige fod med nye maskiner, licenser, pc´ere og/eller andet udstyr, som selvfølgelig også jævnligt skal opdateres.

Udford dig selv – tag selv på kurser og uddannelse for derefter at inspirere og motivere dine kolleger og medarbejdere til, at ny viden og kunnen tilfører din arbejdsplads værdi. Og husk at dele din viden ud med rund hånd.

Det vigtigste med kurser og uddannelse er at sikre, at den nye viden og kunnen bliver omsat og anvendt i hverdagen. Det er måske det allersværeste, for det kræver tid at få implementeret nyt. Det kræver opfølgning fra en leder.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse