Forside/ Inspiration/ Ledelse/ Sådan går du fra kollega til leder
Forside/ .../ Sådan går du fra kollega til leder

Sådan går du fra kollega til leder

Det kan være svært at finde sin plads over for kollegerne, når man pludselig stiger i graderne. Henrik Leslye, der blandt andet er ekspert i organisationspsykologi og ledelsesudvikling, giver gode råd til, hvordan man håndterer forandringen.
Ikon artikel
Journalist
Fie Rasmussen

Om Henrik Leslye

Erhvervspsykolog, cand. psych., foredragsholder, underviser og strategisk rådgiver. Henriks specialer ligger inden for positiv organisationspsykologi, ledelsesudvikling, teamsamarbejde og kommunikation. 

Han underviser blandt andet på Teknologisk Institut i kurset ”Leder, men ikke chef”, hvor han netop giver råd til, hvordan man finder balancen mellem at være leder og kollega.

Når man pludselig går fra at være den, man snakker med til at være den, man snakker om, så kan det hurtigt blive ensomt. Derfor er det vigtigt, at man overvejer nøje, hvad det kommer til at betyde for ens arbejdsliv, inden man takker ja til at blive leder. Det mener Henrik Leslye, der er erhvervspsykolog med speciale inden for positiv organisationspsykologi, ledelsesudvikling og teamsamarbejde. Han underviser netop ledere i at finde balancen mellem at være leder og kollega.

Ifølge erhvervspsykologen er man nødt til at ændre adfærd og sige farvel til ét arbejdsliv for at begynde et nyt som en god leder. Til gengæld vil man få en masse nye succesoplevelser. Henrik Leslye har en række gode råd, som man kan følge, hvis man vil være godt klædt på til sit nye ansvar. Han mener, at ledelse handler om handlekraft – fra cheferne, fra én selv og fra medarbejderne.

Handlekraft fra cheferne - ovenfra:

  • Den væsentligste ting for at få succes som leder er at få afdækket sit ansvarsområde og sine succeskriterier. Lederen skal selvfølgelig selv kende det, men det skal også meldes helt tydeligt ud oppefra. Det er ikke den nye leder, der skal stå at sige til sine kolleger og kammerater, at ”nu er det altså mig, der er chefen, og jeg bestemmer det og det og det”. Forventningsafstemning er afgørende.
  • Tag det fulde ansvar for dit team. Når det går skidt, tager du ansvaret. Når det går godt, sender du kreditterne videre.

Handlekraft fra dig selv - indefra:

  • Du skal kunne acceptere, at du er leder 24/7 og ikke kun ind i mellem. Der er mange, der tænker, at de bare lige har fået noget mere ansvar, og alt ellers er, som det plejer. Loyaliteten ændrer sig. Nu skal du først og fremmest være loyal over for ledelsen i stedet for dine kollegaer – og du kan ikke flekse mellem at være det ene og det andet. Du er leder hele tiden.

  • Der er ikke længere noget, der hedder officielt og privat. Du kan godt ses med medarbejdere uden for arbejdstiden, men det er på et andet grundlag. Du kan ikke længere fortælle, at du lige snød jobbet for en time, eller at du er irriteret over noget. Samtidig skal du jo være klar over, at medarbejderne heller ikke længere kan tale frit.

  • Du skal derfor overveje nøje, om du skal sige ja til at blive leder, hvis du har meget nære venner, som du nu bliver leder for. Du risikerer at skulle fyre dine venner. I stedet skal du finde dine venner et andet sted og få nye kolleger – i ledelsen.

  • Det er supervigtigt at få et nyt netværk, så du ikke bliver ensom. Derfor kan der ikke opfordres nok til at melde dig ind i et netværk. Det er også her, du kan tale om alt det, du måske ikke kan med hverken dine kollegaer eller din chef – eller få opbakning og sparing, som du måske ikke får fra din egen chef.

Handlekraft over for medarbejderne - nedefra:

  • Du skal huske på, at medarbejdernes verden ikke har forandret sig. Det er dit arbejdsliv, der er ændret – og det er dig, der skal handle anderledes.

  • Vær loyal over for den part, der ikke er til stede. Det vil sige, at man er loyal over for ledelsen, når man er sammen med medarbejderne, men omvendt er man også loyal over for medarbejderne, når man er sammen med ledelsen – dog uden at være deres tillidsrepræsentant. Tal aldrig dårligt om andre ledere - de er dine kollegaer. Giv eventuel feedback direkte til personen, og hold dig fra al sladder og anden fnidder.

  • Vær klar og tydelig i din kommunikation - og tilpas den modtagerne.

  • Du har et udvidet ansvar - så lev op til det.

  • Lad ikke dine personlige følelser skygge for din retfærdige behandling af medarbejderne

  • Gå fra kammeratskab til respektfuldt samvær. Der skal være en grad af distance.
Meld dig ind og få en karrieresamtale
Få hjælp af vores karrierekonsulenter og bliv klar til næste skridt i dit arbejdsliv.

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse