Forside/ Inspiration/ Ledelse/ Vend konflikt til konstruktivt samarbejde
Forside/ .../ Vend konflikt til konstruktivt samarbejde

Konflikt? Sådan løser du den

Som leder eller projektleder skal du af og til håndtere konflikter i teamet. Hvis du mægler ordentligt, kan konflikten vendes til noget konstruktivt, der kan styrke det fremtidige samarbejde.
Ikon artikel
Journalist
Mette Reinhardt Jakobsen

Uanset om du er projektleder, leder for tre eller for tres medarbejdere, vil der på et eller andet tidspunkt opstå konflikter i dit team. Eller måske endda mellem dig som leder og medarbejderstaben.

Uanset scenariet er du som leder ansvarlig for at få løst tingene på bedst mulig vis, så uenighederne ikke går ud over produktiviteten eller arbejdsmiljøet. Griber du tingene ordentligt an, kan det endda styrke din organisation – for hvis I bliver bedre til at løse konflikter, vil det på alle måder gavne den måde, I samarbejder på.

Tre typer konflikt

En konflikt er ikke bare en konflikt. Skænderierne kan dreje som tre forskellige ting på en arbejdsplads, skriver den britiske professor i organisationspsykologi, Michael A. West i sin bog ’Teamwork – Metoder til et effektivt samarbejde’.

De tre konflikttyper kan handle om: 

  • Opgaver – hvad er det for et produkt, der skal fremstilles, og er man helt enige om det?
  • Processer – hvem har ansvaret for hvad i teamet – og er alle enige om rollefordelingen?
  • Personer – her handler det om de interpersonelle relationer i teamet.  

Den sidste type konflikt er langt den hyppigste, men også den langt sværeste at løse, fordi de gensidige beskyldninger nemt bliver dybt personlige, og kernen i problemet derfor kan være sværere at identificere. Derfor er det vigtigt, at du som leder bevarer overblikket og har en værktøjskasse parat, der kan få hul på problemerne. 

Tre trin til konfliktløsning

En ny håndbog ’Mellem os – ABC til konflikt’ præsenterer tre nemt forståelige trin, der kan hjælpe dig, når du som leder skal på banen som konfliktmægler. De tre trin er: 

  1. Tænk ’VI’
    Det er vigtigt, at konflikter løses i fællesskab. Det er sjældent en enkelt persons skyld, og folk skal også kunne arbejde sammen, efter konflikten er drevet over. Derfor skal du huske at inddrage parterne – og også tænke dig selv ind.

  2. Undersøg
    Forsøg at være så objektiv som muligt. Hvad er de forskellige oplevelser af, hvad der er sket? Er der flere opfattelser af ’sandheden’ i forløbet? I denne fase skal du ikke træffe nogen beslutninger, men lytte, spørge og forsøge at forstå. Du skal med andre ord flytte skænderiet over i en konstruktiv dialog om, hvad problemet egentlig er.

  3. Handling
    Som leder kan du ikke være konfliktsky. Det kan i nogle tilfælde være fristende at vente på, tingene går i sig selv igen. Men dine medarbejdere forventer, at du gør noget ved tingene. Du behøver måske ikke tage så store skridt, men samtidig skal du handle så markant, at parterne kan se, du reagerer på konflikten og ønsker at ændre på det, der ikke har fungeret.

Med andre ord – hvis du får løst konflikten i tide og på en god måde, kan det flytte fokus fra forvirring og interne kampe til fremadrettet handlekraft – og dermed kan du give medarbejderne en ny, fælles retning, der styrker samarbejdet.

Bogen ’Mellem os – ABC til konflikt’ er skrevet i samarbejde af Jens Emborg, Mie Marcussen, Marion Thorning og Bo Øsnes.

Kilde: Væksthus for Ledelse


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse