Forside/ Inspiration/ Senior/ Få en aktiv og sund hverdag
Forside/ .../ Få en aktiv og sund hverdag

Få en aktiv og sund hverdag

Har du dårlig samvittighed over for lidt motion i hverdagen? Læs med og få gode tips til en aktiv livsstil.
Ikon artikel
Journalist
Michelle Haubo Kogstad Nielsen

Selvom der er 168 timer i en ugen, kan det være svært at passe motion ind i hverdagen. Men blot 30 minutters daglig aktivitet kan mindske din risiko for fx hjertesygdomme og blodpropper.

Det er vigtigt både at træne kondition, muskelstyrke, knogler, bevægelighed og balance. Det kan nemlig mindske risikoen for sygdomme. Samtidig holder du din krop rørig, så har et større overskud til dagens gøremål.

Sundhedsstyrelsens anbefaling

De anbefaler, at du:

  • Er fysisk aktiv 30 minutter om dagen
  • Laver aktiviteter, der træner din kondition og din muskel- og knoglestyrke to dage om ugen
  • Laver udstræknings- og balanceøvelser regelmæssigt

For at hjælpe dig på vej kommer her en række gode ideer til, hvordan du holder dig aktiv. 

Træn din kondition

Hvis du vil øge din kondition, skal du bevæge dig i et tempo, der gør dig meget forpustet for at træne din kondition. Du skal kun lige med nød og næppe kunne føre en samtale. Du kan fx gå en rask tur i skoven, lege fangeleg med dine børnebørn, gå op af trapper eller cykle en tur i det fri. 

Træn dine muskler

I modsætning til konditionstræning skal du træne med en forholdsvis stor belastning for at styrke dine muskler. Du kan få belastning på dine øvelser ved at træne på maskiner i fitnesscentret. Du kan også træne med din egen kropsvægt eller elastikker som belastning. Du behøver ikke melde dig ind i et motionscenter. Ofte kan øvelserne klares derhjemme ved at bruge din egen kropsvægt eller et par håndvægte – det kan også være et par vandflasker. 

Genoptræning efter sygdom

Hvis du har været syg i en periode, kan træning være en stor hjælp til at komme ovenpå igen. Din kondition og din muskelstyrke bliver nemlig forringet i et sygdomsforløb. En uge i sengen med influenza eller lungebetændelse kan betyde, at din kondition falder med ca. 10 pct. og din muskelstyrke bliver reduceret med op til 20 – 25 pct.

Vidste du, at din kommune tilbyder genoptræning? Hvis du har været i et længerevarende sygdomsforløb, er du faktisk berettiget til at få hjælp.
 

Motion hos Ældre Sagen

Det er nemt at komme i gang med træningen igennem Ældre Sagen. Du kan gå til gymnastik, dans, træning i fitnesscentre, stavgang, gå- og cykelture og meget mere. Hvis din lokalafdeling ikke har tilbud om motion endnu, så er første skridt at gøre opmærksom på, at der er et behov. Du kan måske være med til at starte noget op.

Inspirationen er hentet fra ældresagen.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse