Forside/ Inspiration/ Senior/ Forlæng dit liv med 10 år
Forside/ .../ Forlæng dit liv med 10 år

Forlæng dit liv med ti år

Sund kost, motion, en skarp hjerne og et rigt socialt liv kan forlænge dit liv med ti år, men begynd planlægningen i god tid, lyder rådet fra seniorkonsulent i Ældre Sagen Bent Mathiasen.
Ikon artikel
Journalist
Vibeke C. Larsen

Bevæger du dig, spiser sundt, stimulerer hjernen og lever et aktivt liv med gode venner og spændende interesser, er gevinsterne mange i form af et bedre helbred, færre sygdomme og dermed et længere liv.

- Når man holder sig i gang, er det med til at holde sygdomme som demens, depression og diabetes væk. Faktisk kan du forlænge dit liv med 10 år, siger seniorkonsulent i Ældre Sagen Bent Mathiasen.

Man skal ikke vente med at begynde på det aktive liv til den dag, hvor man har forladt arbejdsmarkedet. Faktisk mister man 10 procent af sine intellektuelle funktioner det første år efter endt arbejdsliv, hvis man ikke holder sig i gang socialt og mentalt.

- Man skal planlægge sin alderdom, som var det en rejse og sætte sig ind i, hvordan man får det bedste ud af sit livs tredje rejse. Det handler om at være bevidst om mulighederne samt risiciene og tage ansvar for sit liv, siger Bent Mathiasen.

Man skal planlægge sin alderdom, som var det en rejse.

Bent Mathiasen, seniorkonsulent i Ældre Sagen.

Samvær modvirker depression

Seniorkonsulenten anbefaler, at man, allerede fem år før man vinker farvel til arbejdslivet, gør sig tanker om de næste tyve år. I dag kan en mand forvente at leve i 83 år, mens kvinder kan påregne at leve i 86 år. Dermed er den tredje alder blevet forlænget med 25 år i forhold til tidligere.

- Man skal begynde med at rydde op i de ting, der tynger. Det kan være boligforhold, økonomi, parforhold eller helbredet. Jo mere man har ryddet og planlagt, des mere energi får man til at leve i nuet og gøre de ting, der giver en energi og glæde og dermed et godt helbred, siger seniorkonsulenten.

At sund kost og motion er vigtigt for helbredet, ved de fleste, med WHO anbefaler faktisk også socialt samvær.

- I fællesskab med andre deler man sorger og glæder og får ny viden. For at få energi skal man skabe energi, og det får man ved at få gode oplevelser med andre. Hvorimod ensomhed kan føre til depression, siger seniorkonsulenten fra Ældre Sagen.

Fire trin til et godt helbred

Motion

Det er op til dig selv, om du går, cykler eller løber. Det handler om at finde den motionsform, der gør dig glad. Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters motion om dagen, og det kan du få på mange måder. Tag trappen i stedet for elevatoren, eller stå af bussen et par stoppesteder tidligere og gå resten af vejen. Når du bevæger dig, stimulerer du hjernen, holder vægten nede, og motion har en forebyggende effekt på hjertekarsygdomme, diabetes og knogleskørhed.

Kost og rygning

Det er vigtigt at få mange vitaminer og mineraler, og det får du ved at følge de officielle kostråd. Hold øje med vægten, da både over- og undervægt kan have konsekvenser for helbredet. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at ældre er forsigtige med alkoholindtaget, fordi kroppen har sværere ved at klare alkohol, og dermed bliver promillen højere. Husk at få væske nok 1 ½ – 2 liter om dagen, da mange ældre har svært ved at føle tørst. Selv om du har røget i mange år, er det aldrig for sent at kvitte tobakken, for du minimerer risikoen for kræft og KOL.

Socialt samvær

Det sociale samvær med venner, familie eller i interessegrupper er vigtigt for helbredet, da det modvirker ensomhed og depression. Samvær med andre holder dig i gang, giver dig glæde og ny viden. Fællesskaber findes i frivilligt arbejde, foreninger eller i sportsklubber. Tænk over, hvad der interesserer dig og gør dig glad, og søg fællesskaber derefter.

Hjernegymnastik

Det er vigtigt at holde hjernen i gang, for jo mere du bruger den, des mere robust bliver den, og det har betydning for bl.a. risikoen for at udvikle demens. Der findes mange app’s til smartphones med øvelser, træning og spil til at sætte gang i de små grå. Du kan også løse kryds & tværs eller sudoku. Lær et fremmedsprog, eller søg ny viden på højskoler, aftenskoler. Du kan også blive ved med at efteruddanne dig, hvis du stadig arbejder.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse