Forside/ Inspiration/ Sundhed/ 10 råd mod tristhed
Forside/ .../ 10 råd mod tristhed

10 råd mod tristhed

Føler du dig af og til trist og flad uden helt at vide hvorfor? Har du svært ved at være så social, som du plejer? Find en mulig løsning her ved hjælp af psykolog Irene Oestrichs 10 råd. 
Ikon artikel
Journalist
Michelle Haubo Kogstad Nielsen

Ved at ændre dine tankemønstre kan du få tristheden på afstand og skabe nye muligheder for dig selv. Få 10 gode råd af psykolog Irene Oestrich her:

  • Fokusér på nutiden og fremtiden. Læg dårlige oplevelser i fortiden bag dig
  • Sammenlign ikke dig selv med andre, men brug din energi på at udvikle dig til dit bedste
  • Skab og fokuser på de positive muligheder i dit liv
  • Følg dine drømme, men vær også opmærksom på realiteterne
  • Giv din dag indhold. Strukturér din tid og planlæg ting, du gerne vil
  • Sæt ord på det, der gør dig glad
  • Værdsæt hele dig uden at nedgøre dele af dig
  • Vær fuldt opmærksom på dine behov
  • Bliv ved med at skabe nye muligheder, også når det går godt
  • Tal og tænk mindre
  • Giv dig til at lave noget opmuntrende såsom sociale aktiviteter

Hvorfor føler vi os triste?

Når vi bliver kede af det og føler os triste, hænger det som regel sammen med, at vi har mistet noget eller føler, at vi mislykkes. Det kan både være privat eller professionelt.

- Man kan godt have succes og alligevel føle, at det ikke er godt nok. Især hvis man sammenligner sig negativt med andre. Oplevelsen af at være ked af det er et advarselssignal, så man kan gøre noget, inden det er for sent, fortæller Irene Oestrich.

Det kan også være falsk alarm eller skyldes, at man fokuserer negativt frem for positivt, forklarer hun:

- Man er tilbøjelig til let at blive meget ked af det, hvis man har en pessimistisk tankegang og altid fokuserer på negative forhold og begivenheder. Der skal meget mere til at slå mennesker med en optimistisk tankestil ud, også når der sker noget dårligt, beskriver psykologen og uddyber:

- Følelserne kan også være indbyggede og have biologiske grunde, således at det simpelthen er svært at se livet i andet end et gråt skær. Men som regel hænger dårligt humør sammen med negative oplevelser.

Det er vigtigt at modarbejde tristhed

Med konstant fokus på alt det, der gør en i dårligt humør, øger man risikoen for at blive egentligt deprimeret og give op. 

- Et lykkeligt liv kræver, at vi konstant er aktive, problemløsende og ikke mindst modstandsdygtige. Depression lægger en dæmper på alt, og man mister simpelthen livslysten. Uden lyst, ingen glæde og uden glæden eller det daglige ”tryk på dopaminknappen”, mister man motivation, energi og troen på at lykkes, forklarer Irene Oestrich.

Tristhed kan blive til en dårlig mental vane, hvor man ubevidst graver sig længere og længere ned i håbløsheden.

- Tristhed forringer såvel de daglige præstationer som evnen til nyde livets lyspunkter. I stedet opstår der tendens til at undvige og isolere sig. Depressionen vokser på den måde og man sidder fast ofte med uhyggelige sociale konsekvenser, fortæller hun.

Brug kolleger, venner og familie

Det er vigtigt, at gode kolleger og rigtige venner træder til, hvis de kan se, man har det dårligt. Ofte har man selv meget svært ved at række ud og bede om hjælp. Mange forsøger krampagtigt at skjule det dårlige humør og irritabiliteten, men det giver som regel bagslag.
 
- Hvis man er tilbøjelig til at havne i dårligt humør i perioder, kan man lave en ”beredskabsplan” for sig selv og fx have en liste med mennesker, man har tillid til og som man kan række ud og bede om hjælp hos, anbefaler hun og uddyber:

- Det er også vigtigt, at lederen er opmærksom, hvis ansatte har det svært og ikke trives. Lederen kan tage en omsorgssamtale med den ansatte og forsøge at finde ud af, hvad der er brug for. Men man skal passe meget på med sygemelding, da det meget ofte medfører yderligere isolation og tristhed.

Når intet hjælper

Hvis man er havnet i en fængslende følelse af håbløshed og opgivenhed – og ved hjælp af egen viljestyrke ikke kan bryde den mentale tilstand, må man opsøge professionel hjælp, fastslår psykologen:

- Det er vigtigt, at man søger hjælp, hvis man ikke kan bryde ud af de triste følelser. Det første skridt for at afhjælpe triste og depressive følelser er kognitiv adfærdsterapi. Af og til kan det også kræve antidepressiv medicin. Men ofte terapien nok til ændre sin pessimistiske tankestil til optimistisk, så det varer resten af livet, afslutter psykologen.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse