Forside/ Inspiration/ Sygdom og stress/ Kan du stadigvæk fløjte?
Forside/ .../ Kan du stadigvæk fløjte?

Kan du stadig fløjte?

Hvad er egentlig forskellen på stress og travlhed? Og kan du egentlig fløjte? Vi har hevet fat i speciallæge i arbejdsmedicin og forfatter til flere bøger om stress Bo Nettestrøm og givet ham tre hurtige spørgsmål om stress og travlhed.
Ikon artikel
Journalist
Christian Bruun

Har du styr på forskellen mellem stress og travlhed? Bo Netterstrøm, der til dagligt underviser, forsker og skriver bøger om stress, har fået tre spørgsmål om emnet til at forklare, hvor vi skal tale om det ene og det andet.

Hvad er forskellen på stress og travlhed?

Den helt grundlæggende forskel er, at travlhed er psykologisk, og stress er fysiologisk. Travlhed er noget, som opstår i hovedet, når man føler, at man skal nå meget. Det kan være, at man skal aflevere inden en deadline, og derfor skal løbe ekstra hurtigt i en kort periode.

Stress derimod er en påvirkning af kroppen, hvor man føler ubehag og har svært ved at overskue tingene gennem en længere periode.

En væsentlig forskel på travlhed og stress er tiden. Kan man se en ende på den travle periode, så er der travlt. Hvis travlheden er konstant og uden ende, så kan det være tegn på stress eller begyndende stress.

Hvordan opdager man, om man har stress eller ”bare” travlt?

Det kan være vanskeligt at kende forskel, men der er tegn, man kan holde øje med. Kan man fløjte, er man ikke stresset, så har man bare travlt.

Det lyder skørt, men hvis man er rigtig stresset, har man hverken humøret eller overskuddet til noget så simpelt som at fløjte.

Stress giver en række symptomer, man skal være opmærksom på. Nogle får ondt i maven, andre ændrer adfærd, og mange sover dårligt. Det kan man selv holde øje med, og ellers skal man lytte til sine kolleger. De er ofte de første til at opdage, når man ændrer adfærd og oplever stress.

Hvordan undgår man, at ordene skaber stress?

Hvis man vil undgå det, så skal man kalde en spade for en spade. Det er nemt hurtigt at tale sig ind i en tilstand af stress, hvis det er det, man fortæller sig selv og andre.

Rådet er derfor at være opmærksom på sit sprog. Har man travlt, skal det ikke pakkes ind som stress. Omvendt skal stress ikke benægtes som travlhed.
Ligesom negative tanker kan skabe stress, kan positive tanker være med til at nedtone symptomerne på stress.

Få hjælp til stress og forebyg
Meld dig ind og få adgang til vores forløb.

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse