Forside/ Inspiration/ Uddannelse/ Kom godt i gang på din første arbejdsdag
Forside/ .../ Kom godt i gang på din første arbejdsdag

Kom godt i gang på din første arbejdsdag

Selvom du ikke har mange rutiner at læne dig op af, skal du ikke lade nervøsiteten ødelægge din glæde ved dit nye job. Pernille Aagaard, der er HR-konsulent i Krifa, giver dig gode råd til, hvad du skal være opmærksom på de første dage.
Ikon galleri
Journalist
Lars Stig Madsen

Den første dag på jobbet må du ikke komme for sent. Du skal være klar over, hvordan du kommer hen på dit nye job. Hvornår kører bussen, eller hvor lang tid tager det at køre i bil. Hvor kan du parkere?

Foto: Lars Stig Madsen
Kom ikke alt for tidligt. Har du fået job på en stor arbejdsplads, kan du sikkert vente i receptionen. Men kommer du en halv time for tidligt på en lille arbejdsplads, er det ikke sikkert, at de er klar til at tage imod dig. Da du sikkert ikke kender dresscoden på stedet, er det vigtigt, at du har noget rimeligt neutralt tøj på den første dag.
Nogle steder vil du møde op til blomster på skrivebordet og en personlig velkomsthilsen. Og der ligger allerede en plan for, hvad du skal lave den første uge. Andre steder vil du opleve, at arbejdspladsen havde glemt, at du skulle komme den dag. Føler du ikke, at du fik den bedste velkomst, så tag det alligevel med et smil og gå positivt i gang med selv at tage initiativ. Så kan du senere være med til, at nye medarbejdere får en bedre oplevelse.
Det er ikke kun dine nye kolleger og chef, der har ansvaret for, at du får en god start. Vær selv proaktiv og hils på dine kolleger.
Det kan være svært at finde rundt i kantinen den første dag. Spørg en kollega, hvordan du lige gør, og om der er én, der vil følges med dig.
Nogle steder er der et tilrettelagt forløb for dig som ny. Hvis der ikke er, så gå på med krum hals, tag initiativ, og spørg. De fleste af dine kolleger vil være venlige og hjælpsomme.
På dit første møde med din chef er det godt at signalere, at du er positiv og nysgerrig. På den måde skaber du et godt afsæt for samarbejdet.
På dit første personalemøde er det vigtigt, at du stikker fingeren i jorden, og find ud af, hvor du er. Hvordan plejer man at gøre her? Hvordan taler man til hinanden? Sæt dig selv i spil på en venlig måde, så du bidrager til at gøre arbejdspladsen bedre. Du skal respektere de erfaringer og traditioner, der er på arbejdspladsen. Men du kan også på en udfordrende og venlig måde spørge ind til tingene. Det giver udvikling.
Mere inspiration i din indbakke?
Ja tak, jeg vil gerne have tilsendt nyhedsmail

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse