Forside/ Inspiration/ Uddannelse/ Stresscoach: Tænk dig ud af din eksamensangst
Forside/ .../ Stresscoach: Tænk dig ud af din eksamensangst

Tænk dig ud af din eksamensangst

Fire ud af ti studerende på gymnasiale uddannelser overvejer medicin for at dæmpe deres eksamensangst, viser rundspørge. Stresscoach mener, at studerende skal blive bedre til at kontrollere deres negative tankemønstre.
Ikon artikel
Journalist
Anne Bjerregaard Bang

Når rigtig mange studerende lider af eksamensangst, er det fordi, vores krop og især vores hoved tager kontrollen, siger Louise Vælds, der er stresscoach i egen virksomhed, Human-Care, og gennem ti år har hjulpet studerende med at tackle eksamensangst.

- Man rammes af eksamensangst, når man helt vildt gerne vil leve op til sine egne og andres forventninger. Har man samtidigt tanken om, at det går galt denne gang, så sker der en dynamik i hjernen og nervesystemet, som gør, at man bliver ude af stand til at forholde sig logisk til sin eksamen, siger Louise Vælds, der står bag godeksamen.dk.

De dygtige og de indadvendte

Det kan være oplevelser fra tidligere eksamener, der giver liv til tanken om en potentiel fiasko. Men det kan også være negative oplevelser af at have været presset for hårdt af en underviser, forældrene eller en selv tidligere. Og det kan ramme alle:

- Det er tit de dygtige unge, som alle forventer noget af, for de forventer også meget af sig selv. Men det er ikke kun elite-gruppen. Der er også de indadvendte. For dem er det en særlig angstprovokerende cocktail at blive slæbt til mundtlige eksaminer, siger Louise Vælds.

Hun har især tre ting, der er vigtige, når du frygter din eksamen, både den mundtlige og skriftlige:

Sænk dit tempo. Kontrollerer dit åndedræt. Fokuser på det, du kan.

Du kan mere, end du tror

Især det sidste er vigtigt for at kontrollere dit hoved. Du kan nemlig meget mere, end du tror.

- Hvis man hele tiden kun tænker, at det går galt og tager de negative tanker for gode varer, så er det det, kroppen vil opfatte som sandheden. Det er først, når vi er opmærksomme på, hvilke tanker, der reelt er sande, at vi kan gøre noget ved det, siger Louise Vælds og uddyber:

- Skab et overblik over, hvad du kan i stedet for at fodre det lave selvværd med det, du ikke kan. Og du får nemmest fat i alt det, du kan, hvis du er i ro, har overblik og føler dig godt tilpas.

Præstationsangst kan vendes til noget godt

Lærer du at arbejde med og kontrollere din angst for eksamen, kan du ende ud med et rigtig godt resultat, slår Louise Vælds fast:

- Præstationsangst vil os det egentlig godt. Den er en bagvedliggende drivkraft, der aktiverer en god energi og en glæde ved at nå det, vi gerne vil.

Ondt i arbejdslivet?
Bliv medlem og snak med vores jobtrivselskonsulent. 

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse