Hvis meningen forsvinder så skab den sammen

Når meningen forsvinder, så skab den sammen

Når medarbejdere mangler mening og retning i deres arbejde, kigger de måske naturligt på lederne og tænker ”løft nu jeres ansvar”. Men der har aldrig været mere fokus på god ledelse end nu, så dårlig ledelse kan vel ikke være hele forklaringen?

Jacob Albertsen

Af Jacob Albertsen, erhvervspsykolog og CEO, Ledertid

Verden bliver stadig mere og mere kompleks. Det udfordrer vores oplevelse af mening. Afgørende faktorer som stress, kompleksitet og abstraktion har også betydning for meningen. 

Set fra min stol er der tre årsager til den manglende oplevelse af mening. Ledelsen spiller bestemt en rolle, men jeg mener, at den primære forklaring nærmere ligger midt imellem medarbejdere og ledere. Lad os se nærmere på faktorerne stress, kompleksitet og forskelle i abstraktionsniveau.

Stress og lederstress hos mænd 

Stress nedsætter menneskers evne til at håndtere kompleksitet1. Længere tids stress formindsker og hæmmer hippocampus i den menneskelige hjerne. Den del af hjernen har betydning for vores evne til at lære nyt og til at behandle information på komplekse måder. 
Vores oplevelse af mening i arbejdet er ofte afhængig af vores evne til at behandle information på komplekse måder. Meningsskabelse kræver, at vi er i stand til at drage paralleller mellem de handlinger, vi selv gør, og så de mål og strategier organisationen har. Når vi er stressede, formindskes vores evne til at løfte blikket, se på sammenhænge og danne os det mentale overblik.

Samtidig viser forskning, at særligt mænd har en tendens til at blive mindre empatiske, når de er under pres2. Med reference til det man på nudansk vil kalde for anekdotisk evidens, må denne skribent forsigtigt antyde, at tendensen også ses hos kvindelige ledere fra tid til anden. 

Nedsat empati betyder også nedsat evne til at tage andres perspektiv3. Derfor kan en stresset leder overse, at medarbejderne ikke øjeblikkeligt ser det meningsfulde i en strategisk beslutning eller retning. Det kan gøre, at lederen glemmer sit ansvar for at formidle og skabe meningen sammen med medarbejderne.

Sæt fokus på din mentale trivsel

En af lederens vigtigste opgaver er at tage vare på sin egen mentale trivsel, så der er mental kapacitet og tid til at skabe mening. Meningsskabelse for og med medarbejderne ligger HELT centralt i lederens opgaveportefølje — for medarbejdernes oplevelse af mening er rent faktisk også med til at reducere stress hos medarbejderen4

Stop op ved det meningsløse

Det er vigtigt, at medarbejderen stopper op, hvis arbejdet virker meningsløst. Når du finder mening i arbejdet, hjælper det dig til at genfinde dine ressourcer og din energi i arbejdet. Men i første omgang kan det være nødvendigt at fokusere ret skarpt på at skabe balance mellem ressourcer og krav i jobbet.

Skab forsimplinger sammen

I landets kommuner taler man en del om de komplekse opgaver. Borgere med store udfordringer kan sjældent håndteres inden for et enkelt fagområde, men kræver samarbejde på tværs af myndighedsfunktioner og faglige enheder.

På samme måde har konkurrence og globalisering øget kravene til de private virksomheder. Mange steder kan man ikke længere blot nøjes med en enkelt og stærkt specialiseret faglighed. Nej, man må evne at kombinere fagspecialisters evner i større og mere komplekse 
løsninger for at være konkurrencedygtige5.

Barrierer giver meningstab

Meningen bliver udfordret, hvis man oplever barrierer for at kunne samarbejde på tværs af enheder. Medarbejdere kan både føle sig frustrerede og opgivende mens vigtige sejre bliver tabt på gulvet. 

Lederen kan her facilitere en forsimpling af både opgaven og den organisatoriske struktur. Anders Trillingsgaard fra UKON opererer med begrebet ”professionel forsimpling”6. Det handler om at hjælpe organisationen til at håndtere en kompleks opgave ved at udvælge og formidle de informationer og den historie, der skal til, for at organisationen kan orientere sig samlet og meningsfuldt mod en løsning af opgaven. 

Medarbejderen kan understøtte dette arbejde ved at tage ansvar og række ud over egen faglighed og skabe de relationer og samarbejder, som gør, at opgaven kan løses.

Abstraktionsniveau for leder og medarbejder

Når det er meningsfuldt for lederen, er det ikke altid meningsfuldt for medarbejderen og omvendt. En del af forklaringen er, at der er forskel på, hvilket niveau af abstraktion de forskellige opgaver kræver. Lederens opgave er ofte i sin natur mere abstrakt end med-
arbejderens, og lederen skal til tider også være mere abstrakt tænkende end medarbejderen, for at kunne varetage sin opgave7

Når en ledergruppe fx samles for at lægge strategien for det kommende år, så tager de turen op i helikopteren og overvejer markedet, konkurrenterne, virksomhedens potentialer og meget andet. Det er deres opgave. Er det ydermere en god ledergruppe, er den sammensat af mennesker, der trives med at have overblik på store og komplekse helheder. Samtidig skal den også kunne agere på et mere abstrakt niveau end den medarbejder, som skal levere de konkrete faglige løsninger.

Når man har præference for at tænke strategisk, så kan man i skyndingen glemme, at medarbejderne ikke har deres fokus der, og at de måske heller ikke trives med at tænke på den måde. En medarbejder har ofte et fagligt fokus på den opgave, der skal løses i forhold til kunden, brugeren eller borgeren.

Bryd strategi og beslutninger ned

Den gode leder bryder strategiske indsigter og beslutninger ned til noget, der giver mening i den direkte opgaveløsning. Ellers ryger forbindelsen mellem den retning, som ledelsen udstikker og den mening, som medarbejderen skal se i sit arbejde. På samme måde er det vigtigt, at medarbejderen bidrager til den strategiske udvikling ved at dele de indsigter og observationer, han ser i det udførende led. Ja faktisk bør medarbejderen insistere på, at strategier og målsætninger trykprøves og bliver kvalificeret på det udførende niveau — særligt, hvis meningen er svær at finde.

De tre faktorer underminerer mening

De tre faktorer, stress, kompleksitet og forskelle i abstraktionsniveau kan tænkes at have en gensidig negativ indvirkning på hinanden. Det underminerer tilsammen vores oplevelse af mening. I en verden hvor flere forandringer og stigende kompleksitet hele tiden udfordrer vores oplevelse af mening, må vi selv tage fat om vores virkelighed og formulere og genformulere meningen sammen.

Denne artikel indgår i rapporten "Mening - fryns eller nødvendighed". Du kan læse hele rapporten her: krifa.dk/indeks8-mening


1) Dutta, S., 2019
2)Tomova, L. et. al., 2014
3) Hye Park, K. et. al., 2015
4) Skakon, J. og Kirkegaard, T., 2017g
5) Læs mere om dette perspektiv i indeksrapporten "Kolleger – en vigtig brik i din arbejdslyst" på side 49
6) Anders Trillingsgaards oplæg om Professionel Forsimpling: ledertid.com/video/professionel-forsimpling-af-en-kompleks-verden/
7) Connor, R. og Mackenzie-Smith, P., 2003