Sådan arbejder du med dilemmaer om faglig stolthed
Inddel dilemmaerne i to kategorier: Dilemmaer om samarbejde, og dilemmaer om opgaveløsningen. Når den faglige stolthed er udfordret, kan det typisk handle om, at de nye samarbejdskonstellationer skaber en usikkerhed eller utryghed, eller om at krav og forventninger i forhold til opgaveløsningen virker uklare.
- Begynd gerne med dilemmaer om opgaveløsningen. Fordi en usikkerhed eller utryghed ved de nye samarbejdskonstellationer typisk mindskes, hvis krav og forventninger til opgaveløsningen bliver tydeligere.
- Vær opmærksom på at når medarbejderne oplever, at deres faglige stolthed er udfordret, så hænger det typisk sammen med, at kerneopgaven er ændret. Fx hvis der skal arbejdes mere tværfagligt (som i casen i denne artikel), så hænger dette jo sammen med, at kerneopgaven nu ikke længere tænkes som en monofaglig opgave. Det er altså selve forståelsen af kerneopgaven, som dilemmaerne grundlæggende handler om. Her kan det være en fordel at begynde med at gøre den nye kerneopgave helt tydelig: Hvilke værdier baserer den sig på, og hvilke faglige kompetencer forudsætter den?
- Anvend ”Det etiske landskab” (se artiklen ”Det Etiske Landskab”) til at tydeliggøre den nye kerneopgave. Typisk vil kerneopgaven basere sig på elementer fra alle tre etiske perspektiver, og etikken kan være et stærkt redskab til at gøre det tydeligt, hvilke ambitioner og holdninger kerneopgaven er baseret på og drevet af. Det vil desuden hjælpe med at tydeliggøre, at kerneopgaven ikke er defineret af en bestemt faglighed: Den er styret af organisationens værdibestemte hensyn.